Oculus Quest 2 – megéri?

Már akkor érdekelni kezdett a VR, amikor még egyáltalán nem volt semmilyen sisak kapható, és az első pár évet olyannyira követtem, hogy minden akkor elérhető VR sisakot kipróbáltam: Oculus DK1, DK2, CV1, HTC Vive Pre, HTC Vive, Gear VR, PSVR, CardBoard és pár kevésbé ismert próbálkozás.

Oculus Quest 2
Oculus Quest 2 (Kép: Maximilian Prandstätter)

Az első, és eddig egyetlen saját VR kütyüm egy giroszkópos doboz volt, amibe telefont lehetett rakni (Gear VR), ami ugyan sokkal jobb volt egy papírdobozhoz képest, de a PC-s VR eszközökhöz képest persze elég kevéske volt.

A VR annyira érdekelt, hogy még blogot is indítottam róla – ezt olvasod épp -, különböző VR szobákat teszteltem, követtem a híreket, lelkesen vártam az újabb megjelenéseket, de addig sosem jutottam, hogy csak emiatt vegyek egy VR-ozásra is alkalmas PC-t, és sok százezres sisakot, aminek az érzékelőit a lakás különböző pontjaira kellene felszerelnem. Végül a lelkesedés is alábbhagyott, és a blog is állt 4 évig. Ez tehát az előzménye annak, hogy végül lett egy Oculus Quest 2-m.

Oculus Quest 2

Az Oculus Quest 2 egy PC nélkül is működő VR sisak, amit jelenleg 160 000 Ft környékén lehet itthon beszerezni. Előnye, hogy a mozgás követéséhez nincs szükség külső érzékelőkre, zárt térben bárhol tudod használni, és bár Android alapú, kifejezetten VR-ra tervezett kijelző és processzor van benne, tehát nem egy sisakba épített mobiltelefonról van szó. Hátránya, hogy jelenleg Facebook account kell hozzá, és mint az FB általában, ez is gyűjti rólad az adatokat rendesen, márpedig elég sok olyan dologhoz hozzáfér így a közösségi oldal, amit máshogy nem tudhatna meg rólad.

Érdemes még pár szót szólni a Quest 2 mögötti filozófiáról, mert az jelentősen különbözik a máshol megszokottól. Bár időről időre jönnek ki újabb VR sisakok, a mobiltelefonoktól eltérően itt nem az a cél, hogy minden évben meggyőzzenek, hogy a legújabb modellt vedd meg. A Quest rendszeresen kap ingyenes frissítéseket, amik olyan újdonságokat hoznak, amiknek a lehetőségéről még nem is tudott, aki annak idején megvette az első kütyüjét. Ilyen például a PC-s VR sisakként való használat lehetősége, a kábel nélküli PC VR használat, a kezek kontroller nélküli érzékelése és a 120Mhz-es kijelző mód. A Facebook (illetve most már Meta) nem egy hardvert akar eladni neked, hanem azt akarja, hogy megszeresd a VR-t, és idővel minél több időt tölts majd a Metaverzumban, a Facebook virtuális világában.

Milyen érzés Oculus Quest 2-t használni?

Ha volt valaha régen VR sisak rajtad, akár valamilyen egyszerű kis gagyi kütyü, akár a Vive vagy a Rift kezdetleges változatai, akkor nagyjából tudod, hogy milyen a VR. Nekem az első VR (DK1) élményem az volt, hogy minden teljesen pixeles, a későbbi élményem pedig az, hogy négyzetrácsos hálón keresztül nézem a világot, de ennek ellenére jól bele tudok vonódni a VR világába. A technológia 4 év alatt sokat fejlődött, és a pixelek teljesen eltűntek. Ami a képminőséget illeti, a Quest 2 van annyira tökéletes, hogy innentől kezdve ne nagyon érdekeljen a VR sisakok felbontása és a többi technikai részlet: amit a Quest 2 ad, az pont annyira tökéletes, hogy eszembe se jusson a képminőséggel foglalkozni. Ugyanezt tudom mondani a mozgáskövetéssel kapcsolatban: ezt is lehet majd ugyan fejleszteni a jövőben, de ezek mind csak apró javítgatások lesznek, részemről megvan az a tudás, ami elegendő ahhoz, hogy használat közben ne jusson eszembe, hogy én most VR-ben vagyok, csak jelen legyek.

A PC nélküli VR-el kapcsolatban az egyik komoly ellenérzésem az volt, hogy grafikailag jelentősen visszafogott alkalmazásokat kapunk. Megnéztem több YouTube videót is a Quest 2-ről, és nem mondhatom, hogy igazán meggyőztek volna. Amikor végül kipróbáltam, kifejezettem kellemesen csalódtam: egyrészt VR-en belül sokkal jobban néznek ki a dolgok, mint ahogy azt az ember egy YouTube videó alapján gondolná, másrészt egy virtuális világnak nem kell feltétlenül úgy kinéznie, mint a valós világnak ahhoz, hogy a jelenlét élményét adja, vagy élvezetes legyen. Amikor benn vagy a VR-ban, és a sisak kellően jó ahhoz, hogy a tapasztalatod valóságosnak tűnjön, akkor egyszerűen elfogadod, hogy egy olyan univerzumban vagy, ahol a dolgok így néznek ki, és nem is igazán foglalkozol azzal, hogy esetleg lehetne szebb a grafika. Nyilván lehetne és lesz is szebb, mint ahogy a játék mechanikája is változhat, ha majd több erőforrás lesz a PC nélküli VR sisakokban, csupán azt akarom a fentiekkel mondani, hogy a Quest 2 meglepően szuper VR élményt ad, van olyan, sőt, sok szempontból jobb, mint a 4 éve próbált PC-s Oculus vagy Vive, még akkor is, ha tudom, hogy azoknak amúgy jobb grafikája volt (jelentősen rosszabb kijelzőn!).

Használat

A Quest állva, a szobádban sétálva az igazi, és minél nagyobb helyet tudsz neki adni (3*3 méter legalább ajánlott, de ha nagyobb, akkor még jobb), annál nagyobb élményt ad. Első használat során a kontrollerek segítségével bejelölheted a szobádban a biztonságos zónát, ami a játéktér – ha a játék során megközelíted ennek a szélét, akkor megjelenik egy kék rács, ha pedig kimennél belőle, akkor hirtelen a szobádat látod fekete-fehérben a Quest kameráin keresztül, és kívülről nézheted a biztonsági zóna rácsait. A kamera szinte késleltetés nélkül működik, és különösen érdekes érzés visszasétálni a biztonságos zónába, és hirtelen egy másik, színes világban találni magadat.

Ahogy korábban írtam, minél nagyobb a hely, annál jobb játszani. A VR játékok nagy részében lehet sétálni, de a nagyobb mozgásokat teleportálással vagy a kontrollereken lévő joystick segítségével oldják meg. A VR világban mászkálni mégis teljesen más élmény, mint teleportálni, és nagyon sokat hozzáad ahhoz, hogy tényleg úgy érezd, hogy jelen vagy.

Programok

Vannak ugyan ingyenes alkalmazások, mégis, a Quest játékok alapvetően fizetősek, és nem is olcsóak, általában 4-12 000 Ft körüli áron vannak. Jó hír ugyanakkor, hogy ha valamit kevesebb mint 2 órát használtál, és nem tetszik, visszakérheted a pénzedet.

Természetesen használhatod a Quest-et az ingyenes alkalmazásokkal is, de ahhoz, hogy igazán kihasználd és élvezd a kütyüt, ez valószínűleg kevés lesz.

Vélemény

A Quest 2 csak néhány napja érkezett hozzám, így ez csak egy rövid véleménycikk, amiben csak nagyon felületesen meséltem el az első tapasztalataimat, de annyit ennyi idő alatt is el tudok mondani, hogy egészen pozitívan csalódtam a Questben, és mióta megérkezett, szinte le se tudom venni a fejemről. Hányingerem, szédülésem nem volt, a szememet nem fárasztotta és más problémám sem akadt ez idő alatt, bár maga a kütyü egy ideig látszik a homlokomon, amikor hosszabb idő után leveszem.

Sokáig gondolkodtam rajta, hogy érdemes-e belevágni, és megvenni a második VR sisakomat, és örülök, hogy az igen mellett döntöttem. A Quest 2 ismét visszahozta a VR iránti lelkesedésemet, és ha neked is csak annyi tapasztalatod van a VR-el kapcsolatban, mint nekem, akkor jó eséllyel te is nagyon pozitívan fogsz csalódni benne.

A Quest 2-t ajánlom akkor is, ha nincs játékos PC-d, de PC VR sisaknak is kitűnő az általam eddig próbáltakhoz képest (jóllehet PC-vel nem használtam, mivel nincs gamer PC-m). Lesznek ugyan jobb sisakok, de valószínűleg évekbe telik majd, mire újra akkora szintet ugrik a technológia, hogy érdemes legyen váltani. Addig pedig sok élményt nyújthat a Quest 2, így hát részemről mindenkinek ajánlani tudom.

Gear VR kontroller teszt

Gear VR kontrollerA Gear VR a Samsung mobilos VR sisakja, amibe a megfelelő Samsung telefont behelyezve tudunk a hagyományos, Cardboardra alapuló VR sisakokhoz képest nagyságrendekkel jobb VR élményt átélni. Bár a képminőség a Gear VR-on is nagyon jó, a PC-s sisakok – és a Playstation VR – az eltérő hardver erőforrásokon kívül még két szempontból veri a Gear VR-t: ezeken nem csak a fej forgatását, hanem annak pontos pozícióját is követi a rendszer, valamint kézben tartható kontrollerekkel lehet irányítani az alkalmazásokat.

Nemrég a Gear VR-hoz is megjelent egy pozíciókövetős kontroller, amit a Samsung Experience Store-okban már itthon is ki lehet próbálni.

Tovább olvasom

Séta a virtuális valóságban

Az ülő vagy egy helyben álló VR használathoz képest a HTC Vive által lehetővé tett szűk, de bejárható terület jelentősen javít a VR élményen, azonban az alkalmazásokban a nagyobb mozgásokat itt is teleportációval kényszerül a játékos megoldani. Bár a VR világban való teljes mozgás jelentősen növelhetné a jelenlétélményt, a külső mozgásérzékelős megoldás, és az átlagos VR tulajdonos számára elérhető viszonylag kis terület jelentősen behatárolja a lehetőségeket. Ezt megkerülendő több cég is tervezett végtelenített sétát lehetővé tevő kiegészítőket.

Tovább olvasom

HTC Vive teszt

A HTC Vive Pre után most lehetőségem volt kipróbálni a HTC Vive végleges változatát is (amit te is megtehetsz ingyen a Telekom jóvoltából). A két készülék között nem volt érezhető különbség, a több alkalmazás és a hosszabb tesztidő miatt azonban most tovább finomodott a Vive-ról kialakult képem.

Tovább olvasom

HTC Vive Pre teszt

HTC Vive Pre - VeletechA Veletech rendezvényen ha csak rövid időre is, de volt szerencsém kipróbálni a HTC Vive Pre VR sisakot és a hozzá való kontrollert. A HTC Vive Pre a Vive közel végleges verziója, a tesztek szerint legalább olyan jó – vagy sokak szerint jobb is -, mint az Oculus Rift már jelenleg is kapható felhasználói változata, így természetesen én is sokat vártam tőle. Tovább olvasom

StreetView VR

Az Oculus Store-ban jelenleg olyan kevés alkalmazás van, hogy a Gear VR tulajdonosok általában mindent kipróbálnak, ami új érkezik, és ingyenes. Mégis, amikor először láttam, hogy az Oculus Store-ban megjelent a StreetView VR alkalmazás, úgy gondoltam, hogy csak egy sokadik 360 fokos képnéző progi érkezett, és nem is nagyon érdemes letölteni.

Tovább olvasom

App teszt: Rose (Gear VR)

RoseAz Oculus Storeba néhány napja felkerült Rose nevű alkalmazásban a Sundance Film Festival 2016-ban debütáló “The Rose and I” (A rózsa és én) című VR film előzetese tekinthető meg. Bár az alkalmazásnak van egy tutorialja, bevallom, első alkalommal én azt nagyvonalúan átléptem, így aztán pont az alkalmazás egyik legérdekesebb újdonságáról maradtam le.
Tovább olvasom

Milyen érzés a Gear VR-t használni?

A fűnyíró emberA virtuális valóság koncepciójával a 90-es évek elején találkoztam először, A fűnyíró ember című filmben. A Stephen King nevével fémjelzett, de a könyvéhez valójában semmiben sem kapcsolódó filmben a főhős egy giroszkóp és egy sisak segítségével merül el az akkori technika mellett nagyon high-technek tűnő virtuális világban, hogy aztán megsemmisítse a világot, vagy valami ehhez hasonló gonoszságot műveljen.
Tovább olvasom