Megszűnnek a mozik a VR hatására?

Oculus CinemaA játékok mellett a filmnézés a VR, és különösen a Gear VR egyik leginkább elterjedt felhasználási területe. Az Oculus Cinemas alkalmazás segítségével egy erősen Cinema City designra hajazó hatalmas moziterembe ülhetünk, ahol egy óriási vásznon nézhetjük meg a netről leszedett hagyományos, vagy akár 3D filmeket. Választhatunk kisebb házimozitermet is, vagy akár a Holdon is ülhetünk filmnézés közben. Kézenfekvő tehát feltenni a kérdést, hogy vajon milyen hatása lesz mindennek a mozik látogatottságára.

A VR mozinak természetesen sok előnye, de sok hátránya is van a valós mozikhoz képest. Nyilvánvaló előny az ár, a gyors elérhetőség, hogy nem kell reklámokat nézni a film előtt és nem kell a szomszédok zacskójának csörgését vagy a mögötted ülő székrugdosását elviselned. Másrészt viszont, a mozizás általában közösségi élmény, a moziban újabb filmek érhetőek el, ráadásul hiába a látszólagos nagy vászon, a jelenlegi VR sisakokban viszonylag kis felület, azaz kis felbontás jut a vászonra eső területre. Bár a VR mozi közösségibbé tétele már most elkezdődött a Samsung Social Alpha nevű alkalmazása keretében, és a felbontás növelése is várható, kérdéses, hogy ez elegendő-e ahhoz, hogy tömegeket fordítson el a moziktól.

A VR filmeknek van egy olyan változata is, amiben az előnyök és a hátrányok egyértelmű irányba mutatnak. A 360 fokos, 3D filmek kizárólag VR eszközökön élvezhetőek. Ezekben a filmekben minden irányba körbenézhetsz, és a  3D-ség nem csak azt jelenti, hogy egy kicsit kilóg a bálna feje a vászonból, hanem hatalmas, több száz méteres tornyok lehetnek körülötted, és óriási szakadékokba nézhetsz le. Ezek a filmek minőségileg más élményt adnak a mozifilmekhez képest, és miközben konkurenciát jelentenek a mozik számára, visszafelé ez már nem igaz: ilyen fokú beleélést, jelenlét-élményt, vagy akár csak ahhoz hasonlót sem tud egyetlen mozi sem nyújtani. Hogy a 360 fokos filmek elterjednek-e, az persze még kérdéses, de sokatmondó, hogy a Google, nagy filmstúdiók és több startup is erőteljesen foglalkozik témával, és már most rengeteg ilyen tartalom érhető el a neten.

Nem mondhatni, hogy a mozik nem igyekeznek megújulni és új technológiákat használni a nagyobb élmény és persze a több bevétel érdekében. Magyarországon is átálltak a digitális rendszerre, nálunk is van már IMAX, fekvő mozi, VIP mozi, sőt, 4Dx mozi is, mozgó székekkel, vízpermettel, széllel és még szagokkal is. Minden próbálkozás ellenére mégsem sikerült a filmnézést igazán megújítani, amit jól mutat, hogy ezek az fejlesztések többnyire csak egy-egy teremben érhetőek el. A VR egy ideális technológia az újításra: a filmnézés élményét minőségileg újítja meg, ugyanakkor a jelenlegi formájában még drága, nem mindenki számára elérhető technológia, amit a 4Dx-ben használt ötletekkel kiegészítve egy otthon még sokáig nem reprodukálható élményt lehet a látogatóknak nyújtani. Mivel filmek már készülnek rá, úgy gondolom, hogy csak idő kérdése, hogy megjelenjenek az első VR mozik, és ha a tartalom-előállítók is jól végzik a munkájukat, a technológia gyorsan tarolhat.

A VR mozik térnyerése ugyanakkor veszélyes, némileg önmegsemmisítő lépés: ahogy a technológia egyre jobb lesz és egyre olcsóbbá válik, úgy lesz egyre inkább reprodukálható otthon is ugyanaz az élmény, ami elől a mozik csak úgy menekülhetnek, ha teljes virtuális valóság rendszereket építenek ki, minél több érzékszerven keresztül adva át a filmben látott élményeket.

A fórumokat olvasva egyértelmű, hogy már most is vannak olyanok, akiket a mozik elvesztettek a VR hatására, ugyanakkor nekem személy szerint az a tapasztalatom, hogy a jelenlegi VR mozi fárasztja (legalábbis a kezdő VR-osok) szemét. Az én jóslatom az, hogy a VR mozik idővel némileg csökkentik majd a mozilátogatók számát, de eleinte ez nem lesz nagyon érezhető. Ha a 360 fokos, 3D filmek sikeresnek bizonyulnak – és erre minden esélyük megvan -, az már nagyobb hatással lesz arra, ahogyan egy modern mozi kinéz, és nagy mértékben csökkentheti a ma mozinak hívott vetítőtermek számát.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.