Oculus Rift CV1 és HTC Vive teszt a Play VR-nál

Play VRPC-re köthető VR sisakból jelenleg kettő kapható, az Oculus Rift, és a HTC Vive. Bár a VR őrületet az előbbi indította el, mégis a HTC Vive az, amivel könnyebben találkozhatsz, köszönhetően annak, hogy náluk már kapható (illetve egyenesen a csomag része) a kéz mozgását is követő kontroller, ami az Oculusnál csak most kerül majd a boltokba. Ezért is örültem, amikor kiderült, hogy a Play VR-nál mindkettőt lehetőség van kipróbálni.

A Play VR a Váci utca mellett, egy szépen felújított pincében található. A játékszoba nagy részét a HTC Vive számára kialakított, puha felülettel borított terület foglalja el, ahol játék közben mozoghatsz. A szoba kisebb részében áll egy asztal és egy szék, ahol az Oculus Rift-et lehet kipróbálni. Bár a Rift-re is létezik egy-két állva kipróbálható alkalmazás, ez alapvetően ülő használatra van tervezve.

Mivel a HTC Vive-ot már több alkalommal használtam, az Oculus Rift-et viszont csak néhány percre tudtam kipróbálni a PlayIT-en, kifejezetten azt kértem a Play VR-osoktól, hogy ez utóbbit tesztelhessem náluk. A végén aztán mégis több időt töltöttem a HTC Vive-val a fejemen.

Oculus Rift

Oculus Rift a Play VR-nálAz Oculus Rift kétségkívül a legkényelmesebb sisak, ami a fejemen volt, talán csak a – szintén az Oculus technológiáját használó – Gear VR újabb változata veheti fel a versenyt vele. Ez nem azt jelenti, hogy a Vive vagy a Playstation VR kényelmetlen lenne (kifejezetten kényelmetlen sisakkal csak a műanyag Cardboard-oknál találkoztam), de az Oculus van a legközelebb ahhoz, hogy ne is érezzem a jelenlétét.

Felvételkor rögtön feltűnt, hogy alul az orrnál ki lehet látni a sisakból. Bár a használat során ez soha nem zavart, mindaddig azt hittem, hogy csak az én orrommal van a gond (vagy nem teljesen jól vettem fel a sisakot), amíg nem ajánlotta nekem a használat során segítő srác, hogy ott lessek ki, ha esetleg nem találok egy gombot a gamepad-en.

Felálláskor vagy leüléskor, ha korábban másképp volt használva a sisak, akkor először kalibrálni kell a mozgáskövetéshez felállított szenzort, majd a Gear VR-ban is használt Oculus Home-ban lehet az alkalmazások között böngészni.

Mint minden jelenleg kapható sisaknál, az Oculusnál is láthatóak az egyedi pixelek és a közöttük lévő rések, amennyiben az ember kifejezetten ezeket figyeli. Az Oculus felbontása megegyezik a Vive-éval, és mindkettőé kisebb, mint a Galaxy S6-tal használt Gear VR, képminőség szempontjából az Oculus mégis jobbnak tűnt mindkettőnél. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a pixelek kevésbé feltűnőek; a minőségbeli különbség sokkal inkább abban mutatkozik meg, hogy a fejem mozgásakor úgy érzem, az Oculus-beli kép élethűbben reagál, mint a korábban használt sisakok. Nem sokkal az Oculus levétele után összehasonlítás céljából felvettem a Vive-ot is, és akkor jöttem rá, hogy valószínűleg arról van szó, hogy az Oculus-beli kép a fej mozgásakor is teljesen éles marad, míg a Vive-ban nem zavaróan, de némileg elmosódottabban látok mozgás közben (a Gear VR-ban ez néha extrém módon feltűnő tud lenni).

Sorban az Oculus Dreamdeck, az Into the Dead, majd az Eve: Valkyrie című programokat próbáltam ki. Az első program egy tükröt leszámítva nem volt interaktív, inkább a VR technológia lehetőségeit hivatott bemutatni azzal, hogy különböző helyekre, nézőpontokba helyezett el engem. Az Into the Dead egy Gear VR-on is elérhető játék, ahol zombik között kell futkározni, anélkül, hogy ők elkapnának téged. Itt már érezhető volt, hogy az Oculushoz csomagban adott Xbox One kontroller nem a legjobb megoldás a virtuális világgal való interakcióra. Az, hogy egy fotelben ülve, egy kis kart jobbra-balra mozgatva rohangálok a zombik elől, a VR miatt ugyan érdekes, a jelenlét élményből azonban sokat elvesz.

Az Eve: Valkyrie e tekintetben már jobban teljesített. Ez egy űrharcos játék, ahol egy űrhajóban ülve, azt irányítva kell különböző missziókat végrehajtani. Az ülő pozíció itt teljesen helyénvaló volt, és bár el tudtam volna képzelni jobb kontrollert, alapvetően nem rontja az élményt, ha az ember egy műszerfal gombjait nyomogatja, miközben űrhajót vezet. Ha a kezemet a valóságban oda helyeztem, ahol a virtuális világban láttam, akkor még inkább élethű volt a szituáció, jóllehet maga az, hogy ilyen trükköket kell alkalmazni, arra utal, hogy az Oculus ebben a formában még nem teljes.

HTC Vive

HTC Vive a Play VR-nálEredetileg csak az Oculus Rift-et akartam tesztelni, de ha már ott volt a Vive, érdekesnek ígérkezett rögtön az Oculus után felvenni. A Vive-on a Raw Data című játékot próbáltam ki, ami sokak szerint az egyik legjobb VR játék a jelenlegi piacon. Itt robotokra kellett lövöldözni vagy karddal darabokra hasítani őket.

Ahogy korábban írtam, az Oculus kényelmesebb a Vive-nál, és a kijelzője is jobban bejön, ennek ellenére már néhány perc után egyértelmű volt, hogy hiába próbáltam már korábban is, a Vive lesz az, ami a nap domináns élményét adja. Sokat jelent persze, hogy a Raw Data a legjobb VR játék, amit eddig próbáltam, de az ülős-kontrolleres élmény után különösen nagy kontraszt volt, hogy a Vive-ban a kezeimet követő kontrollerekkel tudtam harcolni, sétálhattam a térben, sőt, most először a korábban csak szükséges rossznak érzett teleportálás is magától értetődő, a játékélménybe integrálódott funkciónak tűnt. Korábbi Vive-os élményeimmel szemben ebben az appban a végre nem éreztem azt, hogy be vagyok zárva egy kis kalitkába, és onnan szemlélem a világot, ehelyett a teljes virtuális teret a magaménak éreztem, és el is felejtettem, hogy én most az Oculus-t és a Vive-ot összehasonlítani vagyok itt. Sokkal inkább úgy tűnt, hogy robotokat gyilkolni jöttem.

Rift vs Vive

Nem véletlen, hogy jelenleg a legtöbb helyen a Vive-ot lehet kipróbálni. Bár az Oculus sisakja kiforrottabbnak tűnik, az igazán jó VR élményhez a kontrollerek és a virtuális világbeli szabadság is hozzátartoznak.

Az Oculus Rift megmutatta, hogy milyen lehet egy kiforrottabb VR, azonban kontrollerek nélkül a Vive mellett félkésznek tűnik. Szerencsére pár nap múlva megjelenik az Oculus saját kontrollere, az Oculus Touch, és hamarosan ez is kipróbálható lesz a Play VR-nál. Ha a Touch a Rifthez hasonlóan jól átgondoltnak és kivitelezettnek bizonyul, akkor könnyen meglehet, hogy a Vive-nál érezhetően jobb élményt nyújt majd az Oculus rendszere. Jelenleg azonban hazafelé szinte kizárólag a Vive-os élményeinkről beszélgettünk, és a Vive volt az, ami megint elgondolkodtatott azon, hogy venni kellene egy PC-s VR rendszert.

Play VR

A Play VR ismereteim szerint jelenleg az egyetlen hely, ahol az Oculus Rift és a HTC Vive is kipróbálható. A tervek szerint nem csak az Oculus Touch-csal, hanem több más különlegességgel is bővülni fog a játékterem repertoárja, így érdemes figyelni a Facebook oldalukat, ha téged is érdekelnek a különböző VR technológiák és tesztelési lehetőségek.

Ha pedig szeretnéd kipróbálni az Oculus Rift-et, időpontfoglalás után most ingyenesen megnézhetsz nálunk egy 10 perces demót az Oculusban.