Virtuális valóság játékterem

zerolatencyVR sisak úgy 20 éve volt először a fejemen, bár modern értelemben nem feltétlenül neveznénk VR sisaknak az akkor használt kütyüt. Egy sportkocsit formázó székbe kellett beülnöm, előttem volt egy kormány és egy pedál, a fejemre pedig egy emlékeim szerint pozíciókövetés nélküli sisakot raktak, amiben pixeles képen láttam a versenypályát. Őszintén szólva nem nagyon éreztem azt, hogy ez a jövő, mindenesetre ez volt az első VR gép, amit játékteremben láttam.

Bár a hagyományos értelemben vett játéktermek azóta megszűntek, a VR felszerelések jelenlegi ára újra életre hívhatja egy modernizált változatukat. Mivel a jobb VR sisakok itthon hivatalosan még nem megvásárolhatóak, és ha azok lennének, akkor is sokak számára elérhetetlen árkategóriában, nem véletlen, hogy már most megjelentek azok a cégek, akik pénzért kínálják a VR kipróbálási lehetőségeket. A legtöbb esetben ez nem jelent mást, mint egy HTC Vive-ot (köszönhetően az Oculus Rift kontrollereinek késése miatt ez különlegesebb élményt nyújt), amin percdíj vagy óradíj alapján próbálhatunk ki különböző játékokat.

Az ehhez hasonló “játéktermek” csak egy nagyon kis ideig létezhetnek: egyrészt jelenleg meglehetősen drágák, és már jelenleg is vannak ingyenes alternatíváik, másrészt a hivatalos magyarországi megjelenés után várhatóan minden boltot elárasztanak majd az ingyenes próbasisakok, és utána már senki sem fog ezreket fizetni a kipróbálásukért. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a VR játéktermek a jövőben nem fognak virágozni.

Bár jelenleg a VR sisakok és kézbe vehető kontrollerek a legismertebbek, már most is vannak olyan technológiák, amik kiegészítik ezeket a lehetőségeket, és várhatóan kevesen fogják megvásárolni őket. Ilyenek például a különböző egész testes kontrollerek, amik lehetővé teszik a kezünk mellett a többi részünk VR-ben való megjelenítését is, vagy a végtelenített egy helyben járást lehetővé tevő, és ezáltal a VR világban szabad mozgást engedélyező kiegészítők. A különböző speciális kiegészítők még hosszú ideig lehetővé teszik majd a VR játéktermek üzemeltetőinek, hogy valami szokatlan, új, a hagyományosnál jobb létélményt kínáló rendszerekkel csalogassák magukhoz az érdeklődőket.

A VR játéktermek igazán érdekes fajtája mégsem feltétlenül ez, hanem a VR és a valóság keverésére épülő, de nem a hagyományos értelemben vett kiterjesztett valóság alkalmazások. Amerikában már vannak olyan játékteremek (Zero Latency, The Void), ahol szabadon mászkálhatunk egy térben, ami a VR világhoz hasonló módon van kialakítva, és lehetővé teszi, hogy a kezünkkel a valóságban is megérintsük a virtuálisan látható dolgokat. Az ehhez hasonló játéktermek olyan élményeket tudnak kínálni, amiket otthonról is elérhető módszerekkel jelenleg nincs lehetőség megoldani.

A VR játéktermektől tehát még akkor is kaphatunk új dolgokat, ha amúgy otthon van már valamilyen VR sisakunk. A kérdés csak az, hogy lesz-e, és ha igen, mikor lesz igazán jó VR játékterem Magyarországon.

Egy gondolat “Virtuális valóság játékterem” bejegyzéshez

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.